بیزینس کوچ

بیزینس کوچ چیست ؟

این سؤالی است که بسیاری از افراد امروزه در گوگل جستجو می‌کنند، درست مثل شما! بیزینس کوچ که معادل فارسی آن مربی کسب‌وکار است به شخصی اطلاق می‌شود که به کسب ‌وکارتان کمک می‌کند تا سریع‌تر از جایی که هستید به ‌جایی که می‌خواهید باشید، برسید. برای اینکه بدانید بیزینس کوچ چیست و چه مزایایی برای کسب‌وکارتان دارد، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید. تجارت کوچک شما به یک برنامه عملیاتی روشن نیاز دارد و شما به یک مربی کسب‌ وکار مناسب در کنار خود نیاز دارید. آیا شما و شرکتتان شایسته بهترین کمکی نیستید که می‌توانید دریافت کنید؟

بیزینس کوچ چیست؟

مربیان کسب وکار دارای دو مجموعه مهارت هستند. آنها باید هم در مورد نحوه اداره انواع مشاغل موفق، بدانند و هم اینکه آمادگی مهارت‌های پشتیبانی از شما را در توسعه موفق کسب و کارتان داشته باشند.

بنابراین می‌توانید با کمک آنها سریع‌تر تجارت خود را پیش ببرید، نسبت به اینکه فقط خودتان این کار را انجام دهید. این ترکیبی از مهارت‌های اساسی است. افراد زیادی از همه تئوری‌های تجارت اطلاع دارند یا خودشان تجارت بزرگی را انجام داده‌اند. اما مهم این است که آنها مهارت لازم را برای حمایت از شما در توسعه تجارتتان داشته باشند. زیرا همه ایده‌ها و استراتژی‌های عالی در دنیا، پتانسیل کمک به شما را ندارند. آنچه شما احتیاج دارید، کسی است که بتواند با شما کار کند و دانش تخصصی را در مورد آنچه که در شرایط خاص شما مفید است، ارائه دهد و کمک کند تا این ایده‌ها در شرکتتان عملی شود. یادتان باشد ترکیبی از دانش فنی همراه با هوش هیجانی و مهارت‌های ارتباطی است که بهترین مربی کسب و کار را ایجاد می‌کند. اکنون که فهمیدید بیزینس کوچ چیست، بیایید به نقش مربیان کسب و کار و آنچه مربیگری می‌تواند برای تجارت شما انجام دهد، توجه کنید.

یک بیزینس کوچ به چه اطلاعاتی نیاز دارد؟

یک مربی خوب کسب ‌و‌کار سؤالات زیادی را از شما می‌پرسد. او می‌خواهد در مورد انگیزه‌های شخصی شما برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار بداند.

برای مثال می‌خواهد بداند که: آیا شما شخصی هستید که می‌خواهید به سرعت تجارت خود را گسترش دهید و سپس آن را به ازای میلیون‌ها پول نقد بفروشید؟ یا بیشتر به توسعه یک شرکت پایدار علاقه‌مند هستید که درآمد خوبی برای شما به همراه داشته باشد؟ چقدر می‌خواهید درآمد کسب کنید؟ ارزش‌های شما چیست و به چه چیزهایی علاقه‌مند هستید؟ می‌دانید بیزینس کوچ چیست و چه کاربردی برای شغلتان دارد؟ بهترین مربیان کسب و کار محصول یا خدمات و صنعت شما را کندوکاو خواهند کرد. 

یک بیزینس کوچ می‌خواهد بداند که شما به چه نوع کاری تمایل دارید؟

برخی از صاحبان مشاغل کوچک دوست دارند به محل کارشان بروند و مستقیماً کار کنند، شبکه‌های فروش خود را بسازند و به افراد خدمات ارائه دهند. بعضی از آنها ترجیح می‌دهند فروش آنلاین داشته باشند و دوست دارند که روی بازاریابی آنلاین تمرکز کنند. بهترین مربیان کسب و کار به موارد مورد علاقه و کم علاقه، شخصیت و نقاط قوت و ضعف شما، پی خواهند برد. بنابراین استراتژی تجارت شما با این موارد مطابقت خواهد داشت.

بیزینس کوچ چیست و چه نوع شرکت‌هایی نیاز به همکاری با آن دارند؟

بیزینس کوچ و کسب‌وکارهای کوچک

کار با بیزینس کوچ ایده خوبی در تمام مراحل مختلف کسب و کار است. ممکن است شما صاحب یک کسب و کار کوچک باشید، شاید یک یا دو نفر برایتان کار کنند. مدتی است که به محل کارتان می‌روید، اما عملکرد خوبی را که از شغلتان انتظار داشتید، انجام نمی‌دهید. شما سخت کار می‌کنید، اما مطمئن نیستید که کارایی لازم را داشته باشید. شاید احساس کنید مدت زیادی است که سردرگم شدید و نمی‌دانید چه باید بکنید. راه حل این است که از یک بیزینس کوچ کمک بگیرید.

آوردن بیزینس کوچ به مدت شش ماه، تفکر تازه‌ای در مورد چگونگی توسعه کسب و کار به شما می‌دهد، به علاوه شخصی در کنار شما حضور دارد، یک دوست معتمد که قبلاً این کار را کرده است و جهت و انگیزه مورد نیاز شما را فراهم می‌کند.

بیزینس کوچ و کسب‌وکارهای بزرگ

شاید شرکت شما کمی بزرگ‌تر باشد و چند نفر برای شما کار کنند. ممکن است شما احساس فشار در مورد پرداخت قبوض و مسئولیت پرداخت دستمزد کارکنانتان داشته باشید. شما می‌خواهید این شرکت را بیشتر توسعه دهید و می‌دانید که این ظرفیت وجود دارد، اما نمی‌دانید چگونه آن را انجام دهید یا احساس می‌کنید کمی از عمق کار خود خارج شده‌اید زیرا قبلاً هرگز چنین کاری نکرده‌اید. در اینجا به اینکه نقش بیزینس کوچ چیست پی می‌بریم؛ کار با بیزینس کوچ باتجربه به این معنی است که شخصی را در کنار خود دارید و او قبلاً در این سفر بوده است یا حداقل چیزی شبیه به آن را تجربه کرده است. بنابراین او می‌تواند به شما توصیه‌های صحیحی درباره اقدامات بعدی کسب و کارتان بدهد.

توسعه کسب‌وکار با بیزینس کوچ

ممکن است تجارت شما خوب باشد، اما شما بخواهید برای مرحله جدید کمک و پشتیبانی بیشتری داشته باشید. شاید می‌خواهید یک مربی کسب و کار به شما کمک کند تا یک محصول یا خدمات جدید را توسعه و راه‌اندازی کنید. یا شاید فکر می‌کنید که روش بهتری برای انجام کارها، یا تحولی در صنعت شغلی‌تان وجود دارد و شما می‌خواهید برخی از تفکرات استراتژیک برای برنامه‌ریزی مرحله بعدی تجارتتان را دریافت کنید. شما ممکن است دلایل کاملاً متفاوتی برای تمایل به کار با مربی داشته باشید. یک بیزینس کوچ خوب قادر خواهد بود با شرایط مختلفی سازگار شود. حال که دریافتیم بیزینس کوچ چیست و چگونه به تجارتمان کمک می‌کند، کمی در مورد نحوه عملکرد آن صحبت کنیم.

بیزینس کوچ چیست و چگونه کار می‌کند؟

مربیان مختلف تجاری به روش‌های مختلفی کار می‌کنند.

تفاوت بزرگ مربی تجاری با مشاوره تجاری این است که مربیگری به صورت یک سری جلسات منظم برای بهبود ترتیب می‌دهد در حالی که یک مشاور معمولاً یک جلسه برای راهنمایی تشکیل می‌دهد.

 این فرایند باید با تدوین استراتژی توسط شما و مربی‌تان شروع شود. شما مرتباً همدیگر را ملاقات می‌کنید و برنامه‌تان را تنظیم می‌کنید. ممکن است در این جلسات، یک جدول زمانی از اقدامات را تنظیم کرده و اولویت‌بندی کنید که کدام اقدامات، ابتدا باید انجام شود. مطمئناً، اولین نسخه استراتژی‌ای که با مربی تجارت خود کار می‌کنید کامل نخواهد بود. اما این به شما یک نقطه شروع می‌دهد و شما را به عمل وا می‌دارد.

از کار با یک مربی کسب و کار چه نتیجه‌ای عایدتان می‌شود؟

خلاصه کلام اینکه بیزینس کوچ چیست باید بگوییم فردی است که برای کسب درآمد بیشتر و سرگرمی بیشتر از شغلتان، به شما کمک می‌کند؛ این چیزی است که شما باید از کار با یک مربی کسب و کار به‌دست آورید.

البته که شما می‌خواهید سودآوری کسب و کارتان را افزایش دهید و درآمد بیشتری کسب کنید، اما علاوه بر آن باید از اداره تجارت خود لذت ببرید. وقتی کار شما خوب پیش می‌رود و در حساب بانکی‌تان پول وجود دارد، صرف وقت برای یادگیری چیزهای جدید و توسعه ایده‌های جدید، سرگرم‌کننده خواهد بود. شاید همیشه سرگرم‌کننده نباشد، همیشه کارهایی وجود دارد که باید انجام دهید و از آنها لذت نبرید، اما روند کلی اداره یک تجارت باید لذت‌بخش باشد. بالاخره شما وقت زیادی را صرف این کار می‌کنید. به هر حال یک مربی خوب کسب و کار باید بتواند به شما در بهبود کارایی شرکت کمک کند. بهترین مربیان تجارت به شما کمک می‌کنند تا نسبت به آینده تجارت خود، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. دانستن اینکه کارهای درست را به ترتیب صحیح انجام می‌دهید به طور خودکار اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد. داشتن کسی در کنارتان که بتواند به شما کمک کند و واقعاً به موفقیت شما اعتقاد داشته باشد، تفاوت چشمگیری در سطح اعتماد به نفس شما ایجاد می‌کند.

بیزینس کوچینگ چیست؟ بیزینس کوچینگ که چند سالی است وارد بازار کسب و کار شده است شامل فرایندی است که با استفاده از تکنیک‌های ایده‌آل موجب می‌ شود تا یک کسب و کار از نقطه‌ ای که اکنون است، رشد و توسعه یافته و به مکانی برسد که مالک کسب و کار در نظر داشته است. در این مقاله سعی داریم شما را با اهمیت بیزینس کوچینگ، دوره‌ های آموزشی و سرفصل‌ های آن بیشتر آشنا کنیم.

نقش بیزینس کوچینگ در کسب و کار

یکی از راه‌ های پیشرفت در کسب و کار داشتن تجربه و دانش همراه با مهارت لازم است. آیا شما هم در کسب و کار خود دچار سر درگمی شده‌اید و نمی‌ توانید تصمیم قاطع و سود‌آوری داشته باشید؟ شاید شما هم با شنیدن نام بیزینس کوچینگ یا مدیر کسب و کار در ذهنتان برگزاری جلسات کنفرانسی سرد و کسل‌کننده تداعی شده باشد. در واقع اگر شما برای رشد و توسعه کسب و کار خود دنبال راه حل هستید ما به شما بیزینس کوچینگ را پیشنهاد می‌کنیم.

بیزینس کوچینگ یکی از رایج‌ترین و پر کاربردترین نوع کوچینگ است که برای هدایت و راهنمایی مدیران و صاحبان تجارت‌های بزرگ و کوچک به سمت رشد و توسعه بیشتر مورد استفاده قرار می‌ گیرد. اما کوچینگ کسب و کار چیست؟ و چگونه می‌ تواند به رشد و ارتقا حرفه شما کمک نماید؟

تاریخچه بیزینس کوچینگ

در دهه 70 میلادی، تیموتی گالوی نویسنده آمریکایی مجموعه‌ای از کتاب‌ها را به نام سری درونی (Inner Series) منتشر کرد. گالوی در این کتاب‌ها مجموعه‌ای از ایده‌های جدید در مورد کوچینگ (مربیگری) و دستیابی به موفقیت همه جانبه در ورزش‌هایی مثل اسکی، تنیس و دیگر حرفه‌ها مانند موسیقی را مطرح کرد که به قدرت درونی و نظم و انضباط فردی نیاز داشت.

گالوی با شناسایی و بررسی ورزشکاران حرفه تنیس متوجه شد که این بازیکنان با توجه به تمرکز بیشتر بر روی بازی خود توانسته‌اند پیشرفتی سریع داشته باشند. ایده گالوی در آمریکا با استقبال بی‌نظیری همراه شد که بسیاری از افراد غیر ورزشکار نیز از آن برای رشد حرفه خود استفاده نمودند.

سال‌ها بعد متفکران زیادی مانند ورنر ارهارد و توماس لئونارد (هردو آمریکایی) به گسترش ایده‌های گالوی در زندگی و کسب و کار پرداختند. با آن حال این “جان ویتمور” بود که تا حد زیادی از آموزه‌های تیموتی گالوی در بیزینس کوچینگ استفاده کرد.

چرا بیزینس کوچینگ؟

در دنیای امروز استفاده از ابزار قدرتمندی مانند بیزینس کوچینگ به شما به عنوان یک کار آفرین که تازه وارد دنیای کار شده‌اید و نمی‌دانید در گام بعدی چه کاری انجام دهید و یا یک تاجر که در تلاش برای رشد و توسعه کسب و کار خود هستید می‌تواند کمک شایانی داشته باشد.

برای راه‌ اندازی و شکوفا نمودن یک کسب و کار به تنهایی نمی‌توانید تمامی کار‌ها را به صورت انفرادی انجام دهید. کار‌هایی از جمله جذب مشتری، اداره روند کاری، برنامه‌ریزی‌های مالی و راهبرد‌های توسعه محصول شما را از رسیدن به اهدافتان باز می‌دارند. شما می‌توانید با آموزش بیزینس کوچینگ در مورد این حرفه اطلاعات لازم را به دست‌ آورید و یا یک کوچ حرفه‌ای را به کار بگیرید.

استفاده از یک کوچ (مربی) حرفه‌ای و توانمند به شما کمک می‌ کند، تا به درکی عمیق‌تر از توانمندی‌ها و نقاط قابل بهبود خود دست یابید، نسبت به اهداف شخصی و کسب و کارتان آگاهی و بصیرت بیشتری کسب کنید.

با یک جستجوی ساده در اینترنت به چندین و چند سایت بر می‌خورید که ادعا می‌کنند می‌توانند کسب و کار شما را متحول سازند، اما بیشتر آن‌ها راهکار‌هایی بیش از حد کلی‌ نگر و عمومی ارائه می‌ دهند. به عبارت دیگر منحصراً برای کسب و کار شما و نیاز‌های آن طراحی نشده‌اند، برای همین هم تأثیر و کارایی چندانی ندارند.

شرایط هر کسب و کار با کسب و کار‌های دیگر متفاوت است، نمی‌توان یک فرمول جادویی نوشت و ادعا کرد که افزایش حجم فروش و سود دهی همه کسب و کار‌ها و سازمان‌ ها را در پی خواهد شد.

تا به حال به این فکر کرده‌ اید که برای رشد و توسعه کسب و کارتان به یک بیزینس کوچ نیاز دارید؟

بیزینس کوچ، مشاور کسب و کار نیست!

یک مربی فوتبال هیچ‌گاه همراه بازیکنان دور زمین نمیدود همین مورد در کوچینگ کسب و کار هم صدق می‌کند. اما یکی از تفاوت‌های عمده کوچینگ کسب و کار با سایر شاخه‌ های کوچینگ در این است که بیزینس کوچ باید در زمینه تجارت و رهبری کسب و کار چندین و چند سال تجربه داشته باشد.

به علاوه بیزینس کوچ می‌تواند توصیه‌هایی کاملاً اختصاصی برای کسب و کار شما ارئه دهد؛ توصیه‌هایی مختص شما، مشتریان، محصولات، خدمات و موقعیت تجاری شما. در واقع بیزینس کوچ یک منبع اطلاعاتی و غنی از تجربه است که به شما می‌گوید چه باید بکنید.

بیزینس کوچ به مانند سایر کوچ‌ها به شما کمک می‌کند تا استعدادها و قابلیت‌های خود را ارتقا دهید، اهدافی برای خود مشخص کنید، به این اهداف متعهد باشید، در تصمیم‌گیری‌های مهم و سرنوشت‌ ساز یاری‌تان خواهد کرد، می‌کوشد تا موفقیت کسب و کار شما را مخصوصاً از لحاظ مالی تضمین کند. بیزینس کوچ تمام اطلاعات مربوط به کسب و کار شما را به دست می‌آورد تا چشم‌انداز شما را به خوبی درک کند.

چرا بیزینس کوچینگ؟

فرقی نمی‌کند که صاحب کسب و کاری هستید که مشکلات زیادی دارد یا یک کسب و کار موفق که قرار است از این هم موفق‌تر شود، مهم نیست که کارتان را تازه شروع کرده‌اید یا در میانه راه هستید و چندان هم بی‌تجربه نیستید، یک شرکت کوچک و نوپا هستید یا یک برند بزرگ و خوش آوازه، بیزینس کوچینگ به رشد و ارتقای روز افزون کسب و کار شما کمک خواهد کرد.

اریک اشمیت مدیرعامل اسبق گوگل می‌گوید؛ استخدام بیزینس کوچ بهترین تصمیم حرفه‌ای من بوده، البته اعتراف می‌کنم که کار دشوار و چالش‌برانگیزی بود چرا که به عنوان مدیرعامل یک شرکت موفق که روز به روز در حال پیشرفت و بزرگ‌تر شدن بود، نیازی به یک بیزینس کوچ نمی‌دیدم تا این که یکی از اعضای هیئت مدیرۀ گوگل مرا متقاعد کرد و در نهایت از نتیجه شگفت‌ انگیز کوچینگ کسب و کار مرا شگفت‌زده کرد.

تا به حال به این فکر کرده‌اید که برای رشد و توسعه کسب و کارتان به یک بیزینس کوچ نیاز دارید؟

بیزینس کوچینگ چه مزایایی دارد؟

اکثر افراد گمان می‌کنند هر گاه به یک مشکل برخورد کردند باید از یک بیزینس کوچینگ استفاده کنند. در حالی که حتی اگر شما دارای کسب و کاری هستید که موفق بوده و راضی از کارایی و عملکرد خود هستید برای رشد و توسعه بیشتر به یک فرد حرفه‌ای نیاز دارید. نمی‌توان بیزینس کوچینگ را در مشخص کردن و رسیدن به اهداف خلاصه کرد.

• مشخص نمودن اهداف نهایی، برنامه‌ ریزی برای رسیدن به چشم انداز‌ها

• استخدام افراد با کفایت

• یک محیط ایده‌ آل برای رشد و ترقی کارکنا‌نتان مهیا کنید.

• ایجاد اعتماد به نفس، شناسایی باور‌های درونی خود و رشد و پرورش آن‌ ها

• این باور‌ها و هر مانع دیگری را از سر راهتان بردارید.

• متناسب با فرصت‌ هایتان یک برنامه استراتژیک بنویسید.

• ارتقاء مهارت رهبری خود با درک چگونگی همکاری با افراد مختلف

• به دیدگاه بهتر و واضح‌تری از کسب و کار خود برسید.

• کارمندانی پرورش دهید که عملکرد و بازدهی بالایی دارند، مسئولیت‌ پذیر و پاسخگو هستند

• یکی دیگر از مزیت‌های بیزینس کوچینگ این است که باعث می‌شود فعالیت‌های بهتر، مؤثرتر و هوشمندانه نصیب شما شود، چراکه شما به صورت دقیق اهداف خود را مشخص کرده‌اید. در واقع مربی کسب و کار برایتان مشخص می‌کند که چه می‌خواهید، چه می‌توانید بخواهید و چه باید بخواهید. بنابراین این بیزینس کوچینگ است که ایده‌ها و مسائل مهم را از داخل قلب صاحبان کسب و کار بیرون می‌کشد.

• شما می‌توانید یک زندگی متعادل و کاری منظم داشته باشید، چراکه از قبل آن را طراحی کرده‌اید. داشتن زندگی متعادل و کاری منظم و عالی نتیجه توجه کردن به خود است. همچنین به شما کمک می‌کند که چگونه مسئولیت‌پذیر باشید و چگونه در بین مردم سربلند کنید تا آن‌ها شما را دوست داشته باشند.

• بیشتر از آنچه در حال حاضر درآمد دارید، درآمد خواهید داشت و پولساز خواهید بود. شما می‌توانید از هر مقداری که فکر می‌کنید، درآمد بیشتری داشته باشید، پس چرا این کار را انجام نمی‌دهید. به کمک بیزینس کوچینگ شما می‌توانید برنامه‌های مالی خود را به درستی بچینید و استراتژی‌های مخصوص به دست آوردن درآمد بیشتر را وارد کسب و کارتان نمایید.

• توسط این روش درآمد بیشتری به دست‌آورید و هیچگاه در این مسیر متوقف نشوید. مربی کسب و کار همیشه در کنار شما خواهد بود، وقتی کسی وجود دارد که شما را راهنمایی می‌کند و به او اعتماد دارید، این امر باعث می‌شود تا شما درآمد بیشتری به دست‌آورید، چون از پس کار‌ها به خوبی برمی‌آیید.

• یکی دیگر از مزیت‌ها این است که شما انرژی پایدار داشته باشید و از درجا زدن بپرهیزید. به لطف مربی کسب و کار شما دغدغه‌های کمتری خواهید داشت، لذا وقت آزاد بیشتری نصیب شما خواهد شد و مسلماً خوشحال‌تر به نظر می‌رسید.

در یک کلام باید بگوییم: بیزینس کوچینگ یعنی اینکه شما در کنارتان یک شریک مورد اعتماد داشته باشید و در همه حال از او مشورت و کمک بگیرید.

فرآیند بیزینس کوچینگ

بیزینس کوچینگ به شما کمک می‌کند تا ببینید امروز در چه جایگاهی قرار دارید، می‌خواهید در آینده به چه جایگاهی برسید و برای رسیدن به این جایگاه چه اقداماتی باید صورت دهید. فرآیند کوچینگ کسب و کار چهار مرحله دارد؛

اولین گام مشخص کردن هدف است.

سپس باید در پی یافتن نقاط قوت و نقاط قابل بهبود کسب و کارتان باشید تا به چشم‌انداز واضح‌تری از رشد سازمان و نیازهای آن دست یابید.

حال باید برنامه‌ای طراحی کنید و ببینید برای رسیدن به اهدافتان چه اقداماتی صورت دهید.

در پایان می‌بایست میزان پیشرفت‌تان را در راه رسیدن به هدف ارزیابی کنید.

بیزینس کوچ و صاحب کسب و کار طبق یک برنامه منظم با یکدیگر ملاقات می‌کنند تا؛

تمامی تکالیف یا توافق‌هایی که در جلسه پیش تعیین شده بررسی شود.

اهداف و آرمان‌های صاحب کسب و کار برای خودش و تجارتش در دوره بعدی کوچینگ مشخص شود.

برنامه‌ای برای محقق شدن اهداف در دوره بعدی کوچینگ طراحی شود و ببیند چه اقداماتی باید صورت بپذیرد.

بین کار و زندگی تعادل و توازن برقرار شود.

بیزینس کوچینگ چه کمکی به صاحبان کسب و کار می‌کند؟

صاحب کسب و کار به دنبال توصیه‌ هایی کاملاً تخصصی است، می‌خواهد دیدگاهی واضح‌تر و واقع‌گرایانه نسبت به آینده کسب و کارش داشته باشد و برای از میان برداشتن موانع و مشکلات موجود راهکاری پیدا کند.

می‌ توانید اطمینان داشته باشید که یک بیزینس کوچ حرفه‌ ای قادر است مشکلات منحصر به فرد و سیستماتیک کسب‌ و‌ کار شما را تجزیه و تحلیل و شناسایی کند، به عنوان یک منبع قابل اعتماد به شما اطلاعات کافی دهد، بتوانید یک هدف‌ گذاری صحیح داشته باشید، شما را به کسب خود آگاهی برساند، عملکرد فردی و بهره وری از توانمندی‌ های شما را توسعه دهد و با راهبرد‌های تکنیکی به شما کمک می‌کند تا به آنچه می‌خواهید دست یابید.

چگونه بیزینس کوچ شویم؟

اجرای فرایند کوچینگ توسط یک کوچ حرفه‌ ای انجام می‌شود که با توانمندی‌های آن سازگار است. هر چند تبدیل شدن به یک کوچ موفق نیازی به گذراندن دوره آکادمیک ندارد اما یک کوچ حرفه‌ای و مجرب باید مهارت‌های لازم برای انجام کار را یاد گرفته و تمرین کند.

به همین دلیل، کوچ‌ ها برای کسب مهارت و دانش لازم نیاز به شرکت در دوره بیزینس کوچینگ دارند تا با کسب مهارت‌های تخصصی و کسب تجربیات ارزشمند بتوانند در رشد و توسعه مشاغل گوناگون موفق عمل کنند.

بیزینس کوچ کیست؟

در حالت کلی یک مربی کسب‌وکار یا همان بیزینس کوچ متخصصان و کارآفرینانی هستند که در آن زمینه تجربه بسیار دارند و با انتقال تجربه به سایر کارآفرینان و شما می‌توانند در موفقیت نقش اساسی داشته باشند. این افراد با دارا بودن چندین کسب‌وکار موفق به شما کمک می‌کنند تا:

یک چشم‌انداز خوب و جامع برای زندگی و کسب و کارتان تعریف کنید.

شما را راهنمایی می‌کند تا بتوانید مهارت‌های حرفه‌ای خود را تقویت کرده و ذهن و نگرشتان را رشد و توسعه دهید.

به شما درباره خودتان، نقاط قوت و نقاط قابل بهبودتان بازخورد می‌دهد.

به شما کمک می‌کند تا فرصت‌های کسب و کارتان را شناسایی کنید.

شما را با سازمان‌ها و متخصصینی ارتباط می‌دهد که می‌توانند در حل مشکلات و مسائل به شما کمک کنند.

در زمان تغییر و تحول به شما کمک می‌کنند یک بنگاه اقتصادی تأسیس کرده و آن را توسعه دهید.

به شما کمک می‌کنند تا میان زندگی و کسب و کارتان تعادل و توازن برقرار کنید.

به مشکلات شما گوش می‌دهد، کمک می‌کند تا برای خود اهدافی مشخص کنید، برنامه‌ای برای اقدامات لازم برای محقق ساختن این اهداف طراحی کنید و شما را ملزم می‌کند این برنامه ها را اجرا کرده و اقدامات لازم را صورت دهید.

به شما انگیزه می‌دهد و تشویق‌تان می‌کند تا اعتماد به نفس داشته باشید و برای خودتان ارزش و احترام قائل شوید.

مهم‌ ترین عناصر یک رابطه کوچینگی چیست؟

یک عنصر کلیدی در برقراری یک رابطه مؤثر میان مراجع و بیزینس کوچ متعهد بودن هر دو طرف است. هر دو باید مشتاق باشند و زمان کافی صرف کنند تا اعتماد طرف مقابل را به دست آورند و یک رابطه خوب برقرار کنند. از دیگر ویژگی‌های ضروری که کیفیت یک رابطه را بهبود می‌بخشد می‌توان به موارد زیر اشاره داشت؛

  1. احترام

این احترام در نتیجه تشخیص دانش، مهارت و توانمندی‌های کوچ و خواست مراجع برای توسعه دادن توانمندی‌ها و تجربیاتش به دست می‌آید.

  • اعتماد

اعتماد در نتیجه ارتباط، در دسترس بودن، قابل‌پیش‌بینی بودن و وفاداری میان کوچ و مراجع پدید می‌آید.

  •  شکل گیری همکاری و شراکت

کوچ و مراجع باید به این موضوع پی ببرند که هر دو همچون شرکای حرفه‌ای و تجاری نیستند.

  •  انتظارات و توقعات واقع‌گرایانه

کوچ شما را تشویق می‌کند برای خود اهدافی مشخص کنید که واقع‌بینانه و دست یافتنی و مرتبط با کسب و کار شما باشند.

  • زمان

در رابطه میان کوچ و صاحب یک کسب و کار، زمان یکی از مهم‌ترین عناصر است هر دو یک زمان خاص را برای ملاقات‌هایتان در نظر می‌گیرید، در ابتدا این ملاقات‌ها باید یک یا دو بار در هفته باشد؛ شکل‌گیری این رابطه زمان کمتری باید صرف کنید..   

نقطه شروع کوچینگ کجاست؟

بیزینس کوچینگ با یک جلسه معارفه آغاز می‌شود که در آن کوچ با صاحب کسب و کار و تجارت او آشنا می‌شود. سپس بر اساس یک برنامه منظم با او جلسه می‌گذارد. این جلسات می‌توانند به صورت حضوری، آنلاین یا تلفنی برگزار شوند.
در این جلسات تغییرات حاصل بررسی و ارزیابی می‌شوند، استراتژی‌هایی طراحی خواهند شد، مشکلات موجود شناسایی و شفاف‌سازی خواهند شد، اهدافی معین می‌شوند.

مخاطبان بیزینس کوچینگ چه کسانی هستند؟

بیزینس کوچینگ به درد کسانی می‌خورد که می‌دانند چه می‌خواهند و با آغوش باز به استقبال تغییر می‌روند. در این صورت بیزینس کوچ به آن‌ها کمک می‌کند تا برای خود اهدافی بهتر و عالی‌تر تعریف کنند، بهتر تصمیم بگیرند، عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارند و روابط‌شان را بهبود بخشند.

بیزنس کوچینگ برای؛

مدیران عامل

مدیران ارشد

صاحبان کسب و کار

کارآفرینان

و همه کسانی که قصد توسعه سازمانشان را دارند‌ مناسب است.

ویژگی‌ های مهم در انتخاب یک بیزینس کوچ

نبود سازمان متحد و ناظر بر انتخاب کوچ موجب شده تا هر فردی با هر سطحی از دانش و تجربه ادعای کوچ بودن داشته باشد و در هنگام کار عملاً هیچ کارایی نداشته باشد. به همین علت در هنگام انتخاب کوچینگ داشتن اطلاعات در مورد بهترین ویژگی‌های بیزینس کوچ می‌تواند تا مقدار زیادی به شما کمک نماید. در ادامه به ویژگی‌های بیزینس کوچ خواهیم پرداخت.

  1. 1.       اعتماد

داشتن اطلاعات جامع و کامل کوچینگ از موکل خود می‌تواند به او کمک کند تا بهترین خدمات و راهکار‌ها را در جهت پیشبرد و موفقیت کسب‌وکار ارائه دهد.

به همین دلیل داشتن اعتماد یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بیزینس کوچ عالی است تا فرد مراجعه‌کننده بتواند به راحتی و بدون احساس ترس، اضطراب و شرم سؤالات خود را از کوچ بپرسد.

  • سطح دانش و اعتبار

یکی دیگر از ویژگی‌های بیزینس کوچ داشتن آگاهی، توانمندی و میزان تأثیرگذاری آن در راه موفقیت است. بررسی توانمندی‌ها و موفقیت‌های کوچ در زمینه‌های مختلف، کسب‌وکار‌ها و افرادی که با هدایت کوچ به موفقیت دست‌یافته‌اند، می‌توانند پارامتر‌هایی برای انتخاب کوچ باشند. شما می‌توانید با بررسی نظرات مشتریان قبلی شخص کوچ، انتخاب خود را عاقلانه‌تر انجام دهید.

  • 3.       راه برقراری ارتباط

یکی از عوامل تأثیر‌گذار در انتخاب بیزینس کوچ، نحوه برقراری ارتباط آن با فرد مراجعه‌کننده است. چنانچه کوچ از شیوه ارتباطی مؤثری استفاده کند می‌تواند در سایه اعتماد، تمامی اطلاعات مورد نیاز را از فرد مراجعه‌کننده دریافت نماید. در دسترس بودن کوچ در تمام زمان‌ها و نه تنها در جلسات حضوری به فرد این اطمینان را می‌دهد تا در هر لحظه بتواند سؤالات خود را با او در میان بگذارد.

  • شنونده خوب

شنونده خوب بودن یکی از لازمه‌های موفقیت در زندگی شخصی و حرفه‌ای است. شنونده خوب بودن به معنای درک کردن کامل تمامی پیام‌های کلامی و غیرکلامی شخص مراجعه‌کننده است. رفتار یک کوچ موفق باید به نحوی باشد که فرد متوجه شود پیام به صورت کامل از جانب کوچ درک و رسیدگی می‌شود.

  • اهداف

دستیابی به اهداف در بازه‌های زمانی مختلف (کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت) در هر کسب‌وکاری دارای اولویت است. استفاده از یک بیزینس کوچ موفق این امکان را می‌دهد تا با کمک دانش و تجربه خود، امکان رسیدن به هدف را در بازه زمانی مشخص شده تخمین بزنند.

  • ارائه بازخورد

یکی دیگر از ویژگی‌های بیزینس کوچ عالی، ارائه بازخورد به فرد مراجعه‌کننده به جهت تعیین میزان پیشرفت است. رشد و موفقیت یک کسب‌وکار در گرو بازخورد‌های داده شده توسط بیزینس کوچ است. بازخورد‌ها باید شفاف و به صورتی باشد که از طرف موکل قابل درک باشد.

  • 7.       صداقت و درستکار بودن

یکی از بالاترین ارزش‌های اخلاقی که یک بیزینس کوچ باید داشته باشد، صداقت و درستکاری فرد است. چنانچه کوچ با موکل خود صادق نباشد، فرد هرگز نقاط ضعف خود را متوجه نخواهد شد و دستیابی به موفقیت برای او امکان‌پذیر نخواهد شد.

  • علاقه‌ مندی به یادگیری

یکی از وظایف مربی کسب‌ و کار، میزان علاقه‌ مندی او به درک و دریافت و یادگیری مسائل جدید است. علاوه بر یادگیری تکنیک‌ های به روز مربیگری باید نسبت به هر اتفاق جدید در دنیا واکنش نشان دهد و در صدد کسب اطلاعات باشد تا بتواند با علایق موکل خود مرتبط نموده و راه‌ های مناسب را ارائه دهد.

  • 9.       به چالش انداختن فرد

یک بیزینس کوچ حرفه‌ای خوب می‌داند با ایجاد چالش‌های مختلف و دادن سختی به فرد مراجعه‌کننده می‌تواند نقاط ضعف آن را تشخیص و شناسایی کند. بیزینس کوچ موفق، فرد را در رسیدن به هدف و نقاط بالاتر تشویق می‌کند.

  1. 10.    توانایی حل مسأله

یکی از بهترین ویژگی‌های بیزینس کوچ موفق، تشخیص مسائل و تفکیک آن‌ها از یکدیگر است. در واقع یک کوچ حرفه‌ای باید راهکار‌های مختلفی برای ایجاد تغییرات مثبت و سازنده ارائه دهد.

  1. 11.    داشتن مهارت اجتماعی

یکی از مهم‌ ترین ویژگی‌ های بیزینس کوچ عالی که می‌تواند حتی از عامل دانش و تجربه بالاتر نیز باشد، داشتن مهارت اجتماعی کوچ است. شناخت و درک افراد با طبقه‌ های اجتماعی متفاوت و نحوه برخورد و ایجاد ارتباط با افراد گوناگون یکی از ویژگی‌ های بیزینس کوچ موفق است.

  1. 12.    شناخت محدودیت‌ ها

شاید از نظر شما این مورد نمی‌تواند یکی از ویژگی‌های بیزینس کوچ حرفه‌ای باشد اما این قابلیت می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. شناخت توان دانشی و علمی خود یکی از عامل‌های موفقیت کوچ است.

او خوب می‌ داند که نباید در مورد زمینه‌ هایی مانند اقتصاد، حسابداری و … که اطلاعاتی ندارد هرگز اظهار نظر نکند و از یک کارشناس حرفه‌ای و متخصص در این زمینه کمک بخواهد.

وضعیت بیزینس کوچینگ در دنیا

اکنون که متوجه شدید بیزینس کوچینگ چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟ بهتر است کمی هم در مورد وضعیت آن در دنیا و ایران برایتان بگوییم. در این راستا لازم است بدانید، امروزه نه تنها شرکت‌های بزرگ در دنیا کوچینگ را به عنوان یک حقیقت انکارناپذیر قبول کرده‌اند، بلکه کسب و کار‌های کوچکتر هم برای آن جایگاه ویژه‌ای در نظر گرفته‌اند.

به طوری که در دوران رکود اقتصادی، کمتر شرکتی را می‌توانید پیدا کنید که برای کسب و کار خود بیزینس کوچینگ را ضروری و مهم نداند. بنابراین مدیران و کارآفرینان بیشتر از هر زمان دیگری به راه‌اندازی یک کسب و کار موفق با یک تیم حرفه‌ای کوچینگ آن هم با بودجه کم احتیاج دارند.

در دوران آشفتگی اقتصادی، شرکت‌های بزرگ و کوچکی که همکاری خود را با کوچ‌ها ادامه می‌دهند، در شرایطی که به آن‌ها نیاز دارند، یک تیم پشتیبانی خارجی خواهند داشت تا به آن‌ها کمک کند، اما شرکت‌های دیگر در مواقع بحرانی از مدیر تا پرسنل روحیه خود را از دست می‌دهند. بنابراین می‌توان گفت بیزینس کوچینگ توانسته در میان کسب و کار‌ها جایگاه خود را پیدا کند و برای موفقیت در تجارت، همه مشاغل و کسب و کار‌ها به آن نیاز دارند.

برای اینکه بتوانید بیزینس کوچینگ بهتری داشته باشید باید اعتماد به نفس بالایی داشته باشید.

در ایران کوچینگ یک پدیده ناشناخته نیست، بلکه سابقه کمتری نسبت به کشور‌های دیگر دنیا دارد. علاوه بر این از آنجایی که یک کوچ تنها باید متخصص بیزینس کوچینگ باشد، گاهی اوقات سوء برداشت‌هایی در مورد آن صورت می‌گیرد. یک کوچ نیاز ندارد در همه زمین‌ها تخصص کسب کند و تنها باید متخصص کوچینگ باشد. این ویژگی کوچینگ راه مربی‌ها یا کوچ‌ها را برای فعالیت در تمامی کسب و کار‌ها باز کرده است.

چه زمانی بیزینس کوچ استخدام کنیم؟

فرقی نمی‌کند صاحب کسب و کاری هستید که با مشکلات زیادی روبه‌رو است یا اینکه یک کسب و کار موفق دارید و می‌خواهید بیشتر از گذشته پیشرفت کنید، مهم نیست که کارتان را تازه شروع کردید یا اینکه در میانه راه قرار دارید و چندان هم بی‌تجربه نیستید، یک شرکت کوچک و نوپا دارید یا یک برند بزرگ و معتبر و خوش نام هستید، در تمامی این حالات، برای رشد و ارتقای روز افزون کسب و کار خود نیازمند آن هستید که یک بیزنیس کوچ استخدام کنید.

بیزینس کوچ می‌تواند در تصمیم‌های مهم و ضروری تجارت به شما کمک کند؛ چراکه مدیریت یک کسب و کار همواره با چالش‌های فراوانی روبه‌رو بوده و اینکه شما صاحب کسب و کار خود هستید، به این معنی نیست که باید به تنهایی تمام کار‌ها را انجام دهید و برنامه‌ریزی‌ها را شخصاً مشخص کنید.

همه کسب و کار‌ها می‌توانند از وجود بیزینس کوچ بهره‌مند شوند و با کمک او مجموعه خود را با سرعت زیادی به رشد و موفقیت برساند. یادتان باشد که ساختن یک کسب و کار موفق همیشه و در همه حال به مهارت، تجربه، دانش و راهنمایی افراد موجود در مجموعه و همچنین متخصصان خارج از آن یعنی همان بیزینس کوچ‌ها احتیاج دارد.

بنابراین اگر هدف شما حل مشکلات پیش رو در کسب و کارتان بوده و موفقیت و رشد روز افزون در کسب و کار است، بیشتر از هر زمانی نیاز دارید تا یک بیزینس کوچ باتجربه و حرفه‌ای برای مجموعه خود استخدام نمایید.

اشتراک گذاری:

سرویس ها

لایف کوچ

کوچینگ زندگی یا لایف کوچینگ چیست؟ لایف کوچینگ فرایندی روانشناسانه و گفتگو محور است که در آن مراجعه کننده با راهنمایی و کمک لایف کوچ

کوچ مالی

کوچ مالی کوچینگ مالی به معنای برگزار کردن جلسات منظم انفرادی با مشتری برای ارائه مسیر درست و راهبری او به منظور بهبود عملکرد او

به ما پیام دهید